Genel Bilgiler

Ortodonti Ne Demektir?

Ortodonti, dişhekimliğinin bir branşıdır ve ortodontinin amacı çene-yüz sistemini ilgilendiren her türlü bozukluğun tedavisidir. Diş ve çenelerdeki bozuklukları düzeltebilmek için ortodontistler (özel eğitim almış diş hekimi) ağıza ve dişlere yerleştirilen braket ve apareyleri kullanırlar. Çene ve diş yapılarındaki düzelme, çiğneme fonksiyonlarının daha iyi yapılabilmesini, sağlıklı ve çekici gülümseme elde etmeyi sağlar.

Ortodontist Kimdir?

Özel Eğitim Almış Diş Hekimi olarak ifade edebileceğimiz Ortodontistler, Diş Hekimliği Fakültesinin ardından ortalama 5 yıllık bir uzmanlık eğitimi alarak ortodontist olmaya hak kazanırlar. Ortodontistler tanı koymada, dental ve facial düzensizlikleri önlemede ve bunları tedavi etmede uzmandırlar. Tüm ortodontistler diş hekimidir. Fakat diş hekimlerinin sadece %6’sı ortodontisttir. Ortodonti programına başlamadan önce, Üniversitelere bağlı 5 yıllık diş hekimliği fakültelerinden birisini bitirmek gerekir. Daha sonra ortodontist olmak için, yine diş hekimliği fakültelerinde 4-5 yıl süren özel programı tamamlamak ve sınavlarını verrmek gereklidir. Bu program ileri düzeyde biomedikal, davranışsal ve temel bilimler eğitimini içerir. Ortodonti öğrencisi ortodontik diş hareketi sağlayan ve yüz gelişimine rehberlik edebilecek karmaşık bir uzmanlık öğrenir. Sadece bu ileri düzeydeki eğitim programını başarılı bir şekilde tamamlayan diş hekimleri Ortodontist ünvanını taşıyabilirler.

Ortodontik problemlere ne sebep olur?

Çoğu ebeveyn aynı fıkirdedir: çocuğunuzun yüzünde büyük, sıcak bir gülümsemenin görünmesi bir anne veya baba olmanın en memnun edici taraflarından biridir. Fakat bu gülümsemeyi sağlıklı ve parlak tutmak, erken önemde başlayan iyi bir dental bakım ve hastayı, hastanın ailesini, aile diş hekimini, ortodontisti ve diğer dental uzmanları içeren bir takım çalışması gerektirir.
İyi bir dental sağlık erken başlar.
Türk Diş Hekimleri Birliği çocuğun ilk doğum gününde, süt dişleri sürerken, aile dişhekimi ziyaretini önerir. Diş hekiminiz çocuğunuzu erken dönemde kontrol ederek di'şlerin ve çenelerin nasıl geliştiğini görür ve çocuğunuz büyürken oluşabilecek değişiklikleri farketmenizi sağlar. Erken çocukluk dönemi, yaşam boyu iyi bir dental alışkanlığın temelini kurmak için mükemmel bir zamandır. Fakat dental sağlık dişlerin ve dişetlerinin sağlığından daha büyük bir önem taşır. Yaşam boyu sürecek güzel bir gülümseme elde etmek için çocuğunuzun düzenli sıralanmış dişlere ve düzgün bir çene yapısına, başka bir değişle sağlıklı bir kapanışa ihtiyacı vardır.
Tüm çocuklar 7 yaşını tamamlamadan ortodontik kontrolden geçmelidir.
Çoğu insan için ortodonti denince ergenlik dönemindeki çocuklar akla gelir. Gerçekten de çoğu ortodontik tedavi 9-14 yaş grubunda başlar, bununla bereber 7 yaşla beraber çoğu çocuk daimi ve süt dişlerine sahip olur. Ortodontistler çene gelişimi ile ve süren daimi dişlerle ilgili gizli kalmış bazı problemleri farkedebilir. Bu önemlidir, çünkü erken farkedildiği zaman bazı ortodontik problemleri çözmek daha kolaydır. Bu nedenlerden dolayı TOD çocuğunuzun 7 yaşını geçmeden ortodontik kontrolden geçmesini önerir. çocuğunuzun dişleri düzgün görünmesine rağmen, sadece bir ortodontist problem olup olmadığını belirleyebilir. Şüphesiz bu kontrol çocuğunuzun kapanışının düzgün olduğunu da açığa çıkarabilir ve bu da rahatlatıcı bir haber olabilir. Problem farkedilse bile, ortodontistiniz size acil bir tedavi önermeyebilir. Doktorunuz bu durumda "bekle ve gör" yaklaşımını uygulayacaktır, daimi dişler sürerken ve çene, yüz gelişimi devam ederken bazı durumlarda tedavi ihtimallerini değerlendirecektir. Tedaviye ihtiyacı olan her hastada en iyi sonucu elde etmek için tedavinin ideal bir başlangıç zamanı vardır. İşte ortodontist bu problemi doğru zamanda çözmek için gereken bilgiye sahip bir uzmandır. Bazı durumlarda ortodontistiniz erken tedaviden fayda sağlayacak bir problemi farkedebilir. Erken tedavi bazı ciddi problemlerin gelişmesini engeller ve tedavinin ileri yaşlarda daha kısa süreli ve daha az karmaşık olmasını sağlar. Tipik olarak erken tedavi, genç kemiğin gelişimine rehberlik etmek ve daimi dişler sürerken onlara daha iyi bir çevre yaratmak için sabit ve hareketli ortodontik aparey kullanımını içerir. Bazı durumlarda ortodontist çene ve yüz gelişimi bittiği için tedavisi olası olmayan sonuçları başarabilir.

Erken tedavi ortodontistinize şu imkanları sağlar:
  • Çene büyümesine rehberlik eder.
  • Ön dişlerin ileri konumlanmasından dolayı oluşabilecek tramva olasılığını azaltır.
  • Zararlı ağız alışkanlıklarını düzeltir.
  • Fiziksel görünümü iyileştirir ve özgüveni arttırır.
  • Daimi dişlerin daha düzgün konumda pozisyonlanmalarına rehberlik eder.
  • Dudakların temas yolunu düzeltir.